Wykłady tematyczne i monograficzne w semestrze letnim 2024/2025
Wykaz wykładów w semestrze letnim roku akademickiego 2024/2025:
Wykłady tematyczne:
Studia Stacjonarne Licencjackie
Historia III rok:
- spec. nauczycielska - 30 godz.
- spec. archiwistyka i zarządzanie dokumentacją - 30 godz.
Krajoznawstwo i Turystyka Historyczna I rok - 60 godz.
Krajoznawstwo i Turystyka Historyczna II rok - 30 godz.
Krajoznawstwo i Turystyka Historyczna III rok - 60 godz.
- prof. dr hab. Igor Hałagida
Życie codzienne w komunistycznej Polsce / Life in communist Poland
Dzieje tzw. Polski Ludowej najczęściej sprowadzają się do historii politycznej tj. funkcjonowania aparatu partyjnego, działalności aparatu represji, przełomów społeczno-politycznych („polskich miesięcy”) itd. W znacznym stopniu jest to spowodowane programem nauczania w szkole średniej, ale też znacznym upolitycznieniem naszego obecnego życia społecznego. Proponowany wykładu jest pewną próbą przełamania tego trendu i ukazania aspektów funkcjonowania „zwykłych” ludzi (ale też np. elit partyjnych) na co dzień zarówno w perspektywie mikro (danym momencie) jak i nieco szerszym oglądzie (zmiany w poszczególnych dekadach od zakończenie II wojny światowej po koniec lat osiemdziesiątych). Poszczególne spotkania będą koncentrować się wokół następujących – hasłowych – zagadnień:
- Punkt startu: codzienność w PRL (państwo, rutyna, strategie przystosowawcze) – wykład wprowadzający
- Rodzina (funkcjonowanie, role społeczne, tabu)
- Mieszkalnictwo i wszelkie kwestie z nim związane
- Zaopatrzenie w towary
- Praktyki cielesne (ubieranie się, higiena, zdrowie, sport i rekreacja)
- Praca i mobilność (organizacja pracy, dojazdy itp.)
- Czas wolny, pozaurlopowy (sposoby wypoczynku, hobby)
- Nauczanie (różnych szczebli) i wszystkie kwestie z nim związane
- Turystyka i wypoczynek (także wyjazdy zagraniczne)
- Motoryzacja i jej peerelowskie aspekty
- Kultura (szeroko rozumiana)
- Praktyki religijne i quasi-religijne
- Przemiany społeczno-obyczajowe
- Zachowania naganne, patologie, używki (przestępczość, chuligaństwo, prostytucja, alkohol, tytoń, hazard)
- Jak się żyło w PRL? – wykład podsumowujący
- dr Jarosław Drozd
Dzieje nowożytnego cyrku i rozwój sztuki cyrkowej w Europie do początku XX wieku / The history of the modern circus and the development of circus art in Europe until the beginning of the 20th century
Tradycje (od Circus Maximus do Cyrku Astleya), cyrkowe rody, najsłynniejsze cyrki Starego Kontynentu, artyści, formy sztuki. Cyrk warszawski i cyrki objazdowe. Wpływ cyrku na powstanie zawodowego sportu atletycznego w Polsce w XIX i XX wieku. Pierwsi polscy zawodowi (proto)sportowcy światowej klasy - Władysław Pytlasiński i Stanisław "Zbyszko" Cyganiewicz.
- dr Anna Łysiak-Łątkowska
W kręgu zjawisk libertyńskich / Libertinism and free-thought. The chosen aspects
Tematyka wykładu nawiązywać będzie do zjawiska libertynizmu od XVI- do początków XIX w. w szerokim spektrum kontekstów i w oparciu o wpływy europejskie w połączeniu z polską specyfiką. Jeden z nich dotyczyć będzie płaszczyzny znaczeniowej terminu libertynizm w wymiarze lingwistycznym i semantycznym w oparciu o różne słowniki, encyklopedie doby nowożytnej. Kolejny odnosi się do dyskursu intelektualnego- filozoficznego i naukowego- związanego z pojęciem natury, wszechświata, epikureizmem i demokrytejską teorią atomów, poglądów i stanowisk wobec paradygmatu chrześcijańskiego. Następny łączy się z normą obyczajowo- moralną w kontekście form literackich i postaw kulturowo-społecznych reprezentujących stanowisko polemiczne aż do negacji wobec uznanych reguł.
- Michalina Petelska
Muzea jako produkt turystyczny / Museum as a tourist product
Muzea stanowią jeden z podstawowych elementów ofert turystycznych. Podczas wykładów przedstawione zostaną zmiany, które zaszły i nadal zachodzą w muzeach. Wykład będzie skonstruowany wokół następujących zagadnień: współczesne muzealnictwo: między kolekcją a rozrywką; ochrona zabytków i przemysł czasu wolnego; relacje muzeum z otoczeniem społecznym; muzeum jako produkt turystyczny; „efekt Bilbao”; nowoczesna architektura muzealna; działania promocyjne w muzeach; przygotowywanie oferty dla różnych grup odbiorców muzeum; zaangażowanie muzeów w turystykę osób z niepełnosprawnościami oraz turystykę seniorów – wzory dobrych praktyk. Na podstawie powyższych zagadnień ukazane zostanie jak można w nowoczesny sposób promować dziedzictwo kulturowe oraz wykorzystywać wiedzę historyczną do budowania oferty turystycznej.
Wykłady monograficzne w semestrze letnim roku akademickiego 2024/2025:
Studia Stacjonarne Magisterskie
Historia I rok
spec. nauczycielska - 60 godz.
spec. współczesne muzeum - 30 godz.
Historia II rok
spec. nauczycielska - 60 godz.
spec. współczesne muzeum - 30 godz.
- prof. dr hab. Tadeusz Stegner
Przemiany cywilizacyjne na ziemiach polskich XIX i na początku XX wieku / Civilizational changes in Polish lands in the 19th century
- Przemiany demograficzne na ziemiach polskich
- Rozwój przemysłu, urbanizacja, zmiany środków transportu, rewolucja agrarna i jej skutki.
- Życie codzienne ludności na ziemiach polskich: wyżywienie, ubiór, wyposażenie domu, wypoczynek, rozrywki.
- Zdrowie i higiena.
- Życie rodzinne, zmiany w sytuacji kobiet.
- Obrzędowość religijna.
- Kultura polityczna na ziemiach polskich, demokratyzacja społeczeństwa.
- dr Zbigniew Landowski
Historia kultury świata islamu / The cultural history of the Islamic world
Cele przedmiotu:
Wprowadzenie studenta w interdyscyplinarną problematykę historii kultur na przykładzie wybranych elementów historii kultury świata islamu.
- dr hab. Michał Mochocki, prof. UG
Historyczne groznawstwo i projektowanie gier / Historical game studies and design
Główne nurty i tematy w badaniu gier o tematyce historii i dziedzictwa: rola historyka-developera, konsulting historyczny, gatunki gier, potencjał edukacyjny, praca z dziedzictwem kulturowym, autentyczność i realizm. Przegląd wybranych tytułów gier cyfrowych i analogowych z branży komercyjnej i non-profit.